سرگرمی و دانلود آهنگ و فیلم اپتیمال،اخبار جدید علمی سیاسی فرهنگی ورزشی،سایت سرگرمی،سایت تصویر،عکس عاشقانه،عکس دختر،اس ام اس،عکس بازیگران،دانلود موزیک،دانلود آلبوم،دانلود آهنگ با لینک مستقیم

«لاتاری»؛ عاشقانه سیاسی یا امنیتی؟!

«لاتاری»؛ عاشقانه سیاسی یا امنیتی؟!

دسته بندی : دانلود زیرنویس تاریخ : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

یادداشت رسیده – فاطمه شهدوست
فقر و فحشا، عشق، سرگشتگی و انتقام، دستمایه ساخت فیلمی شده است که البته این بار با درنوردیدن مرزها و عبور از خطوط قرمز های رایج، خود را از بقیه کاملا متمایز ساخته و مسیر متفاوتی را در پیش می گیرد. شیوه ای که باعث شده تا لاتاری بتواند برای مدتی در رقابت با فیلم های گیشه ای، گوی سبقت را برباید. فیلمی که با فضای اجتماعی شروع می شود و با بستر سیاسی امنیتی داستان را پیش می برد.
از ابتدای تیتراژ آغازین فیلم با مرور فهرست وار و سریع مشکلات و مسائل موجود در جامعه وارد بطن زندگی روزمره می شویم و بعد بلافاصله با شروع داستان، زنگ عاشقانه فیلم به صدا در می آید. در وهله اول شاید به نظر بیاید که قرار است بازهم داستان تکراری عشق، مخالفت خانواده ها و آرزوی مهاجرت که به واسطه نام نویسی در لاتاری به آن پرداخته می شود را ببینیم، اما در ادامه با کشیده شدن پای معشوقه فیلم به خارج از کشور، ورودش به دبی و بعد هم رسیدن خبر مرگ او از طریق خودکشی، قصه خط دیگری را پی می گیرد. مسیر پر فراز و نشیبی که بیننده را به دنبال خودش می کشد و با پیوند نسل های مختلف به واسطه مواردی مثل نقد مشکلات امروز کشور و… که در بخش های مختلفی از آن به چشم می خورد، باعث جلب اعتماد مخاطب می شود. مواردی که هر یک از آن ها جای تأمل دارند.
بعد از شروع عاشقانه و طرح ریزی پایه های اصلی داستان، همراه شدن موسی(هادی حجازی فر) به عنوان مربی امیرعلی(ساعد سهیلی) که دارای شغلی سیاسی امنیتی است، قدم به قدم لحظه هایی را رقم می زند که با وجود هدف های متفاوت، می توان آن را پیوند عاشقانه دوم فیلم دانست. ارتباطی که به واسطه احساس مسئولیت موسی در مقابل اهداف و وظایف فراموش شده ای که سال ها برای آن جنگیده شکل گرفت و برای امیرعلی هم به واسطه انتقام مرگ کسی که دوستش داشت. از همین رو آن چه که این ۲ را همراه می کند، مسئله ای فراتر از یک عشق است؛جریانی که با دغدغه ای از جنس حق طلبی، باعث یک رابطه شانه به شانه و پیوند ۲نسل مختلف می شود.
درطول روند کشف حیقیقت مرگ نوشین که ابتدا با کند و کاوهای امیرعلی و پیدا کردن رد مردی که او را به دبی فرستاده، شروع می شود، موسی با ورودش سعی می کند تا به کمک همرزمان دیروزش که این روزها هر کدام ُپستی دارند، به حقیقت ماجرا و دستگیری عوامل آن، هر چه زودتر نزدیک شود، اما با وجود روشن شدن نسبی جریان که به قاچاق دختران ایرانی توسط گروهی گسترده تر از آن مرد برمی گردد، کسی به بهانه مواردی چون امنیت ملی و روابط بین الملل حاضر به همکاری بیشتر نمی شود و همه تلاش می کنند تا موسی را هم از پیگیری آن منصرف کنند. در همین گیر و دار مکالمه تلخ بین موسی و مرتضی (حمید فرخ نژاد) همسنگران قدیمی اش درباره فجایعی که در بین اهداف مغفولشان ندیده گرفته می شوند، نقطه عطف کوچک اما تأثیرگذار قصه است. در طول این گفتگوها با وجود بیان رگباری و سریع تکه هایی که توقف چندانی روی آن ها ندارند، گوش مخاطب را تیز و او را به ادامه تماشای فیلم مشتاق می کند.
با همه این ها امیرعلی که در یکی از همین بگومگوها روبه موسی و همسنگرش می گوید: «شما فقط می خواهید دنیا را اصلاح کنید و دنیای من نوشین بود که رفت» راهی دبی می شود تا انتقام اتفاقی که قرار بود نادیده گرفته شود را بگیرد. در این سفر موسی هم که با او همراه شده می خواهد تا دینی که به گردن دارد را ادا کند.
دیالوگ های رد و بدل شده در این سکانس ها و برخی دیگر از بخش هایی که در دبی به واسطه همراهی ناگهانی مرتضی با آن ها برای منصرف کردنشان اتفاق می افتد، گاه با جنسی از ساختارشکنی همراه می شوند. این صحبت ها جزو مواردی اند که مخاطب را به طور مشهود متوجه مجوز عبور از ممیزی های موجود می کند که در سایر فیلم ها امکان آن وجود ندارد. با این حال همین موضوع حربه ای برای همدلی بیننده در لحظاتی از فیلم می شود.
اما مسئله دیگری که در ادامه داستان به طور پررنگ تری به چشم می خورد، تقابل قومیتی است که با مطرح شدن بحث شیوخ عرب و اتفاقی که در برج یکی از سران آن ها برای کاراکتر اصلی زن قصه می افتد، ایجاد می شود. داستانی که آغازگر راهی شده که در پایان، بیننده از کشتن بدمن های ماجرا حس خوبی پیدا می کند و یا بهتر بگوییم دلش خنک می شود. در واقع مرگ نوشین باعث می شود تا حس نفرت مشخصی برای امیرعلی و انزجار گسترده تری برای موسی شکل بگیرد. اوج این احساسات هم نقطه عطف پایانی داستان و هنگامی است که موسی در دستشویی یکی از همان برج ها آن عرب را می کشد؛ زمانی که او جلو دوربین ها در حالی که جنازه شیخ را به مرکز جمعیت آورده، خطاب به دنیا از آخر عاقبت کسانی می گوید که به ناموس ایرانی چشم دارند. در این سکانس می توان گفت که داستان جلوه ای از آتش به اختیار برون مرزی را به تصویر می کشد؛ ماجرایی که البته ممکن است به هرج و مرجی بزرگ ختم شود.
این شیوه بیان در کنار آن حس همراهی که تماشاگر ایرانی را به تشویق وامیدارد، نشانی از همان محدودیت گریزی دارد که گویا بنا به شرایطی، به واسطه عوامل اصلی فیلم شاهد آن هستیم. در واقع «لاتاری» با این فرصتی که در اختیارش قرار داده شده، نه تنها برای بلیت فروشی و جلب بیننده بلکه برای به رخ کشیدن قدرت ایران، حتی در قالب یک تهدید از آن بهره برده است. پیامی که این طور مطرح کردنش در اوضاع و احوال موجود حرف کمی نیست و عنوان کردن آن پشتوانه محکمی را نه از لحاظ فرهنگی، بلکه به جهت سیاسی می طلبد.
فارغ از بحث محتوا، انتخاب بازیگری مثل هادی حجازی فر که با شمایل و البته فضای داستانی متفاوت تری در «ماجرای نیمروز» هم کاراکتری عملیاتی با تصمیم گیری های تندی داشت، قابل توجه است. یا در سوی دیگر انتخاب نابازیگری مثل زیبا کرمعلی به عنوان نقش اصلی ماجرا که بازی چندان پر فراز و فرودی ندارد و با اغماض می توان گفت که در کنار ساعد سهیلی به خوبی از پس کار برآمده است. طنز حتی کوتاه حمید فرخ نژاد هم که جدا از نقش های کمدی اش، اغلب وجود دارد، باعث شده تا در عین کیفیتی که در رزومه اش دیده می شود، بازی جدیدی را از او نبینیم.
گزینش لوکیشن ها از تولیدی لباس، خانه و زمین فوتبال جنوب شهر گرفته تا کشوری مثل دبی و همه و همه تا حد قابل قبولی به فضای داستان و ملموس شدن آن کمک می کند. با این حال از بخش قدرت نمایی هندی و اکشن آن که در پایان با قتل مرد واسطه و شیخ عرب رقم می خورد هم نمی توان گذشت.
در آخر باید گفت که بعد از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز»، محمدحسین مهدویان این بار با «لاتاری» و خط داستانی که در پیش گرفته، به واسطه نگاه ویژه تری که به آن شده، با دست بازتری پا در مسیری پر از حرف گذاشته؛راه مشخص اما به عمد آشفته ای که با انعکاس موضوعات مختلفی از اجتماعی و اقتصادی گرفته تا سیاسی و امنیتی همراه شده است.

نوشته «لاتاری»؛ عاشقانه سیاسی یا امنیتی؟! اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 13
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.